Gairebé uns 200 originals d’Osamu Tezuka, també conegut com a Déu del Manga per la seva aportació a la vinyeta japonesa, es podran veure durant gairebé un parell de mesos al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), en una exposició molt complexa que ha estat produïda per FICOMIC, gràcies a l’estreta col·laboració del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Tezuka Productions i el Festival de la Bande Desinneè d’Angulema. Es tracta d`una mostra sense precedents al nostre país, que vol donar a conèixer l’obra d’un creador vital per entendre l’evolució del manga després de la Segona Guerra Mundial, i també un dels autors de còmic més prestigiosos i prolífics a nivell mundial.
L’exposició Osamu Tezuka, el Déu del Manga es podrà visitar a partir del 31 d’octubre de 2019 coincidint amb l’inici de la 25ª edició del Manga Barcelona i fins el 6 de gener de 2020. El preu de l’entrada serà de 5€. Durant el 25 Manga Barcelona el dijous 31 d’octubre, el divendres 1 de novembre i el dissabte fins al migdia, presentant l’entrada del Manga, tindrà un preu reduït de 3€. Dissabte a la tarda i diumenge 3 tot el dia, l’entrada a l’exposició serà totalment gratuïta per a tothom.
A la inauguració d’aquesta exposició comptarem amb la presència de Macoto Tezuka, fill de l’autor, i que forma part de la direcció actual de Tezuka Productions. Al llarg dels anys, Macoto Tezuka s’ha dedicat a supervisar les adaptacions i altres derivats de l’obra del seu pare, i ell mateix s’ha encarregat de dirigir-ne alguna adaptació. Al Japó és també conegut com a director de cinema, vessant que explorarem amb ell en algunes de les activitats en les que participarà al 25 Manga Barcelona.
Aquesta exposició forma part de l’acord de col·laboració entre FICOMIC i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, gràcies al qual s’ha produït l’exposició Corto Maltés de Juan Díaz Canales i Rubén Pellejero o la més recent El Víbora. Comix contracultural. Amb aquest nou projecte FICOMIC i el Museu Nacional continuen treballant per difondre el còmic i fer visibles les relacions que existeixen entre les diferents arts.
Tot i que el manga forma part de la gran família del còmic global, hi ha una sèrie d’elements estètics i narratius que, a dia d’avui, fàcilment identifiquem amb el còmic fet al Japó. Osamu Tezuka, nascut el 1928, va ser una figura crucial que va donar forma al manga modern, quan va començar a publicar manga poc temps després de la fi de la guerra. El 1947, el manga Shin Takarajima (publicat en castellà com a La nueva isla del tesoro) es va convertir en un èxit, arribant a vendre més de 400.000 còpies en una època on comprar manga es podia considerar gairebé un luxe. La seva obra va sorprendre per una narrativa visual molt innovadora, que s’inspirava en el cinema i l’animació, aportant una velocitat i un moviment que poques vegades s’havia vist abans en un còmic. A més, Tezuka proposava històries llargues i amb gran desenvolupament, quelcom que es va batejar com a story-manga i que contrastava amb el domini del manga d’humor i explicat en poques pàgines o vinyetes.
Aquesta obra i les que vingueren tot seguit van tenir, a més, un gran impacte en molts lectors que van decidir convertir-se ells també en mangaka, és a dir, en autors de manga. Així doncs, la influència de Tezuka va ser molt important en tota una sèrie d’autors que acabarien liderant la indústria del manga en les següents dècades: noms com el duet Fujiko Fujio (creadors de Doraemon), Shotaro Ishinomori (autor amb el rècord Guinness de pàgines de còmic publicades) o Yoshihiro Tatsumi (un dels autors principals del gekiga), van reconèixer l’impacte que va tenir en ells l’obra d’Osamu Tezuka. D’aquesta manera, tot i que el manga aniria evolucionant i prenent formes molt diferents al llarg de les dècades, les seves aportacions, que els seus deixebles i admiradors van seguir desenvolupant, encara ressonen (tenen un impacte) a dia d’avui, en les creacions més actuals.
Poc temps després del seu debut, Tezuka començaria a crear personatges de gran èxit com Astro Boy, La Princesa Caballero o Kimba, el león blanco, autèntiques icones del manga i també de l’animació japonesa. De fet, el mangaka sempre havia desitjat dedicar-se a l’animació, i també se’l considera el responsable de revolucionar la forma de crear sèries d’anime per a la televisió, fent que fossin rendibles i creant una bola de neu que amb el temps s’ha anat fent cada cop més i més gran. Poc temps després, començaria a treballar en obres de caràcter més adult, destacant Adolf, Buda, Fénix, i un dels seus últims grans personatges, el cirurgià Black Jack.
Osamu Tezuka es va guanyar a pols el títol de Déu del Manga, va popularitzar gèneres i revolucionar l’animació japonesa. Probablement és un dels autors de manga més coneguts arreu del món, i sense cap mena de dubte dels més admirats per la crítica. Aquesta exposició suposa una oportunitat única per a veure de prop les seves creacions i poder conèixer i admirar l’obra d’un dels autors de còmic més importants de tots els temps.
El 25 Manga Barcelona se celebra aquest any del 31 d’octubre al 3 de novembre de 2019 als Pavellons 1, 2, 2.1, 3, 4, 5 i Plaça Univers de Fira Barcelona Montjuïc, on ocuparà aproximadament uns 78.000 metres quadrats. Compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona; el Consolat General del Japó a Barcelona, la Japan Foundation, Carnet Jove i l’Escola Joso.