‘Monumental’: una novel·la negra i fallera

El preu de la llibertat

Més de 10 anys de periodisme valent, crític i combatiu no adherit a cap partit. Aquesta llibertat ens ha costat subvencions i publicitat, seguim dempeus gràcies als nostres lectors. Fes-te mecenes per només 2€/mes.

Era un dia gris de març en Barcelona, a uns 3.000 quilòmetres de Kiiv i la guerra. Un d’eixos dies de què parlava La Gossa Sorda: de triar, en democràcia, entre canvi climàtic o final nuclear. Eren les quatre de la vesprada i rebí una telefonada de Joan Canela, a qui coneixia per la seua faceta de periodista. “Jordi, sé que tu reivindiques molt el caràcter de festa popular de les Falles”.

Jo, sorprès, vaig dir-li que sí, que era cert allò que em deia. “Ara que s’apropen les Falles, tinc una sorpresa. Dona’m la teua adreça”, em digué. Quedaven uns dies per a Sant Josep. A mi, em feia goleta vore les fotos i vídeos de les mascletaes en les xarxes. Un dia abans de baixar al Cap i Casal, però, vaig rebre el paquet en ma casa. Amb emoció, el vaig obrir i el que passà a continuació vos sorprendrà.

El duet Canela i Colonques: cassalla i dolçainer

Monumental (Bromera, 2022) és la segona novel·la que escriuen conjuntament Joan Canela (Barcelona, 1974) i Jordi Colonques (Vila-Real, 1976). La publiquen després de Napalm (Bromera, 2018), que va fer-se amb el Premi València Negra. Ambdós conformen un duet que, com cassalla i dolçainer, funciona com un rellotge suís. L’encertada tria de personatges i localitzacions i la narració trepidant creen un univers de què el lector mai no voldrà eixir.

I és que, en el trànsit que recorre aquesta societat nostra cap a la normalitat, encara hi roman una profunda disputa per les Falles. Una disputa pel sentit en què ha de celebrar-se la festa i per la concepció sobre els espais públics. I, com no, pel paper que ha de jugar l’esquerra amb respecte de les festes populars. Amb tant de debat, els valencians ens hem oblidat de crear ficcions ambientades en la festa fallera.

Joan Canela i Jordi Colonques, a esquerra i dreta, respectivament // À Punt Mèdia.

Les Falles: un escenari de ficció total

No obstant això, Monumental arriba per omplir eixe buit de ficció fallera, i ho fa amb un toc noir que farà les delícies dels aficionats del gènere. Això sí, ben valencianitzat! Al cap i a la fi, si directors com Scorsese descobriren el País Valencià fliparien. Perquè, si d’alguna cosa anem sobrats els valencians, és de personatges únics en la seua espècie. Altrament, tampoc no ens falten situacions que, fora de les nostres fronteres, són totalment incomprensibles.

Enmig de tant de debat i de rebombori fallers, Canela i Colonques s’han atrevit amb una novel·la fresca i addictiva, que s’ha fet amb el Premi Novel·la i Falles de Cullera. Una obra que transcorre entre Cullera, Dénia i València. En ella, la deliciosa temptació del poder, la màfia russa, les Falles, la destrucció de l’Horta i l’especulació immobiliària s’agiten en una gran coctelera, amb resultat satisfactori. La inspectora Irene Castro i el subinspector Vicent Calabuig es veuen immersos en un dels crims més difícils de la seua trajectòria. El temps els corre en contra per resoldre-lo. I les Falles no donen treva ni per resoldre un crim!

https://twitter.com/vicentbaydal/status/1505146079465070595?t=jZFSxVDQMjevDC1Yx34JeA&s=19

Per què llegir Monumental?

Monumental és una novel·la amb un perfil molt transversal. Tant els aficionats a la novel·la negra com els valencianistes disfrutaran d’una lectura molt agradable i emocionant. Les contradiccions del Poble valencià i l’ombra d’un passat que encara ens avergonyeix són dues temàtiques recurrents en una obra on passat, present i futur es mesclen. D’aquesta manera, ens adverteixen dels riscos que planegen sobre grans operacions immobiliàries on els qui guanyen són els de sempre.

Lectores de totes les edats es trobaran amb una història molt ben construïda, que enganxa per saber parlar d’assumptes complexes amb una enorme senzillesa. Perquè els valencians necessitem històries que ens interpel·len i ens ajuden a pensar-nos i a entendre’ns, i Monumental és una d’elles. I perquè, a més a més, que tot el que es narra no siga real però que poguera ser-ho dona molta versemblança a la història i recorda a grans novel·les com No emprenyeu el comissari! del gran Ferran Torrent.

Jordi Sarrión i Carbonell
Jordi Sarrión i Carbonell
Periodista i politòleg valencià. Tinc la sort de dirigir la delegació de la Revista Mirall al País Valencià. Orgullós de fer periodisme #SensePressa a aquestos temps en què la credibilitat i la honestedat dels mitjans de comunicació han de ser recuperades.