Una de les característiques principals de la societat en la qual vivim és la creixent dissociació entre sexe i gènere. Com a conseqüència, el gènere s’ha convertit en un concepte independent del sexe biològic i susceptible de ser escollit pels individus. En aquest sentit, avui dia és possible per les persones trans, canviar el seu gènere el els seus documents oficials per un de diferent al qual se’ls va assignar en néixer. No obstant això, en molts ordenaments jurídics que permeten el canvi de gènere a les persones trans, se segueix considerant que els homes trans que donen a llum a una criatura com a mares en comptes de com a pares.
L’any passat, el tribunal suprem del Regne Unit va considerar que el fet que a un home trans que va decidir tenir un fill mitjançant una inseminació artificial per part d’un donant anònim se’l considerés com la mare del nen, no vulnerava els seus drets. Però el Regne Unit no és l’únic país on existeix aquesta paradoxa jurídica, a Alemanya, també es considera que la persona que dóna a llum és la mare, encara que se la reconegui com a un home a tots els efectes legals. Els tribunals consideren que els fills sempre han de tenir una mare en el certificat de naixement, i que aquesta serà la que dóna a llum, de no ser així, els tribunals argumenten que s’estaria negant als fills el dret a conèixer els seus orígens.
En realitat la idea que la persona que pareix la criatura és la mare és una idea que va molt més enllà d’aquests dos països. La majoria de països els antecedents jurídics dels quals provenen del Dret Romà segueixen el principi de mater sempre certa est, que bàsicament implica que la mare és qui dóna a llum a la criatura.
El Dret moltes vegades arriba tard a l’hora de regular les situacions derivades d’una societat que està canviant constantment i és per això que s’arriba a solucions paradoxals com la de reconèixer els canvis de gènere excepte a l’hora de determinar la paternitat dels fills. Tanmateix, la maternitat i paternitat són aspectes de l’ordenament jurídic molt sensibles pels Estats, de fet, el Tribunal Europeu de Drets Humans s’ha pronunciat poc a l’hora de condemnar Estats per violacions de drets en aquest aspecte del dret de família. Per tant, tot i que és probable que a la llarga el dret reconegui als homes trans que donen a llum als seus fills com a pares en comptes de com a mares, probablement serà un canvi pel qual haurem d’esperar uns anys.