El Festival de Sitges 2020 ja és aquí, i ho fa amb una edició adaptada a la nova normalitat. Distància social, limitació de l’aforament i sessions 100% online. El festival de cinema fantàstic i terror s’ha adaptat oferint pel·lícules en streaming, una bona opció per als que prefereixen seguir les recomanacions sanitàries i quedar-se a casa limitant l’activitat social. Malgrat ser una edició marcada per la pandèmia, s’hi han presentat títol sorprenents.
És el cas de Mandibules, l’esperada nova pel·lícula de Quentin Dupieux. A diferència de Rubber i Le Daim, a Mandibules el tema central és l’amistat en temps de crisi. Una espècie de road – buddy movie amb una mosca gegant com a protagonista. Sí, ho heu llegit bé: una mosca de grans dimensions.
Quan dos amics roben un cotxe i troben una mosca gegant al seu interior, decideixen abandonar els treballs a sou per dedicar-se a temps complet a ensinistrar la mosca. El resultat és una comèdia amb tocs de l’absurd, 100% Quentin Dupieux. Probablement és el títol més accessible i mainstream de Dupieux, amb dos co-protagonistes que podrien ser la versió francesa de Dos tontos muy tontos. Amb un argument senzill, el director aconsegueix enganxar a l’espectador gràcies a la química entre els protagonistes i l’adorable Dominique, la mosca gegant. A destacar l’aparició com a secundària d’Adèle Exarchopoulos en la seva primera incursió en la comèdia.
És indiscutible que la sèrie Stranger Things ha marcat un abans i un després en la creació de continguts audiovisuals inspirats en la dècada dels 80. I si ja fa unes quantes edicions es van presentar propostes amb cert aire eighties, aquest any és el torn de Vicious Fun, una delirant pel·lícula d’acció, sang i humor negre ambientada al 1983.
La pel·lícula té un inici prometedor: en Joel és un periodista especialitzat en cinema de terror que, de forma accidental, acaba en una reunió de teràpia per a psicòpates. Per evitar ser descobert, s’haurà de fer passar per un d’ells. Fins aquí sembla que hagi de ser una visió força diferent dels assassins en sèrie al cinema i una renovació del gènere. Però el jove protagonista és descobert i es veurà obligat a fugir dels psicòpates, que volen venjança.
Vicious Fun podria haver reconvertit el gènere slasher als temps moderns i haver significat una nota d’aire fresc, però l’argument perd força, convertint-la en una pel·lícula poc innovadora. Això sí, ben adobada amb sang al més pur estil dels clàssics dels anys 80.