El vicepresident de la Generalitat i coordinador general d’ERC, Pere Aragonès, ha reclamat aquest dimarts garanties a l’Estat que no està involucrat en el cas d’espionatge contra el president del Parlament, Roger Torrent, que ha estat víctima d’un programari instal·lat en el seu mòbil al qual només tenen accés governs i cossos de seguretat.
Així ho ha dit quan li han preguntat per aquest cas en una conferència que ha pronunciat al Cercle d’Economia, en la qual ha assegurat que “el Govern espanyol ha de fer un pas endavant, donar explicacions i, si no les te, buscar-les”.
“El Govern espanyol ha d’oferir garanties transparents i fiables que els serveis secrets i de seguretat no estan involucrats en aquest afer, perquè tota sospita és que sí”, ha assegurat Aragonès.
Ha afirmat que no li sorprèn que és faci espionatge sobre personalitats destacades de l’independentisme: “Hem tingut sensacions que hi podia haver seguiments i ara la constatació del ‘hackeig’ d’un mòbil de la segona autoritat del país”.
A parer seu, cal una actuació contra les “clavegueres de l’Estat”, i creu que hauria de ser precisament l’Estat qui actués en primer lloc per garantir els drets fonamentals de la ciutadania i el seu propi interès.
“Si no és tallen d’arrel aquestes pràctiques, les clavegueres pugen a la superfície molt fàcilment”, ha advertit, i ha tornat a reclamar contundència a l’Estat.
En concret, el mòbil de Roger Torrent va ser objectiu d’un programari espia el 2019 que va desenvolupar la companyia israeliana NSO amb el nom de Pegasus i només es ven a governs i forces i cossos de seguretat per combatre el crim i el terrorisme.
Segons una investigació dels diaris ‘El País’ i ‘The Guardian’, el telèfon de Torrent va patir un atac amb Pegasus entre els mesos d’abril i maig del 2019 a través d’un error de seguretat de WhatsApp, que va permetre que s’instal·lés el programari al telèfon de Torrent i a 1.400 mòbils més al món.