L’Orquestra Simfònica Camera Musicae ha homenatjat Pau Casals amb una actuació que ha mantingut “l’esperit” del concert del 10 de juliol de l’any 1927, quan el Vendrell va nomenar-lo fill predilecte de la ciutat i va dirigir un concert d’homenatge a la seva vila. L’espectacle, amb un aforament reduït i complint les mesures de sanitàries, s’ha celebrat aquest diumenge a la plaça Nova, tal com es va produir fa 93 anys. L’actuació és el primer acte de la commemoració del centenari de la fundació de l’Orquestra del mestre. En declaracions a l’ACN, el director, Jordi Mora, ha expressat que en l’actual situació Casals hagués inventat “el que fos perquè la música en viu i, no en línia, continués”.
Una quarantena de músics han tocat l”Ària de la Suite núm. 3′ de Bach i la ‘Simfonia núm. 3 Heroica’ de Beethoven. La primera peça es va interpretar en l’actuació històrica que el violoncel·lista va dirigir el 1927, la primera i única que va fer amb l’Orquestra de Pau Casals al Vendrell. Va destinar l’import de les entrades a benefici del seu municipi. De fet, en aquell concert, la formació del mestre va tocar l”Obertura Tannhäuser’ de Wagner i l”Obertura de Leonora’, peces que requereixen molts músics damunt de l’escenari i que, per qüestions sanitàries, en aquesta ocasió s’han descartat, segons ha explicat el seu director.
“No ha estat possible fer el programa idèntic, però hem escollit una obra que li agradava moltíssim. L”Heroica’ és molt representativa de Casals”, ha assegurat Mora. “Són les dues peces més importants de la història de la música occidental. L’Ària de Bach és una peça absolutament emblemàtica i una de les més perfectes. Casals n’era un entusiasta i la tocava constantment. I l”Heroica’ és la simfonia de les simfonies”, ha completat el director.
Per la seva banda, el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo, ha realçat la figura de mestre: “És un dels noms més universals de la cultura catalana. Va ser un músic excepcional, que va triomfar de molt jove. El seu projecte era excel·lent tant pel que feia a la qualitat artística i musical com per l’impacte social”, ha dit. Pardo ha apuntat que si no hagués estat per les restriccions de la pandèmia, els “millors” directors i solistes del moment l’hagueren recordat en la celebració del centenari de la creació de l’Orquestra.
L’espectacle havia d’inaugurar el 40è Festival Internacional de Música Pau Casals (FIMPC) que es va haver de suspendre arran de la crisi sanitària. Aquest diumenge, per tal de garantir el distanciament social i reduir el risc de propagació del coronavirus, el concert ha aplegat només una quarantena de persones que hi han accedit gratuïtament amb reserva prèvia. L’actuació també s’ha pogut seguir en directe des de la plaça Tívoli i la sala polivalent del Museu Pau Casals, on s’han habilitat 90 i 30 seients més, respectivament. Així mateix, s’ha retransmès en directe per la Xarxa de Televisions Locals i s’ha enregistrat un programa que s’emetrà més endavant pel Canal 33 de Televisió de Catalunya.
De fet, Pardo ha subratllat que l’enregistrament del concert commemoratiu servirà per seguir projectant la figura del mestre al món i ha recordat que les úniques imatges en moviment de l’Orquestra de Pau Casals i les primeres del violoncel·lista dirigint ,es van gravar durant el concert de 1927. “Malauradament no hi ha so en aquelles imatges, parlem de cinema mut, però és com a simpàtic aquesta coincidència. Té un component de testimoni molt important i el que quedarà serà aquest testimoni audiovisual malgrat la pandèmia”, ha assegurat.
A banda, en el marc de la commemoració del centenari, s’inauguraran l’exposició al novembre i els concerts i activitats es reprogramaran de cara l’any vinent. A més, el concert d’aquest diumenge ha estat l’acte central del programa d’activitats del Vendrell com a Capital de la Cultura Catalana 2020.