Quaranta anys després, ara sí que toca

La revista Ab Origine dedica un número especial al pujolisme

Publicitat

No és tan destacada com alguna de les dates clau de Catalunya, com l’11 de setembre de 1714, el 14 d’abril de 1931, el 18 de juliol de 1936 ó el 20 de novembre de 1975; però el 20 de març de 1980 és també una data important que, a més, va marcar una nova era per al Principat. 

Contra el pronòstic de molts, aquell dia, en les primeres eleccions autonòmiques d’ençà la fi de la dictadura franquista (1939-75), Convergència i Unió (CiU), encapçalada per Jordi Pujol, va guanyar les eleccions. S’iniciava així un període ininterromput de vint-i-tres anys que hom ja va batejar en el seu moment com a “pujolisme”. Durant aquell temps, la figura de Pujol va tenir un pes essencial i l’hegemonia de CiU va moldejar aspectes clau del país que duren fins a dia d’avui.

Per aquest motiu, quaranta anys després d’aquella victòria, i disset després de fi de l’última legislatura de Pujol, la revista Ab Origine ha dedicat un especial a aquell període. L’objectiu és explorar alguns aspectes clau d’aquells més de vint anys que contribuïren a conformar la Catalunya actual. 

Així doncs, es vol oferir una anàlisi de conjunt del període, destacant les aportacions de les noves generacions d’acadèmics, historiadors o politòlegs que ja van començar a formar-se intel·lectualment bastant després de 2003. 

Publicitat

Joan Miró enceta un dels primers debats per començar aquest número: què és el “pujolisme”? Quina fou la seva realitat social i els seus objectius polítics? 

Jordi Aragonès parlarà sobre la història del partit que, durant molt de temps va ser l’amo indiscutible del govern a Catalunya i el pilar central de CiU: Convergència Democràtica de Catalunya.

La historiadora i politòloga Paola Lo Cascio, explica el desplegament i les limitacions de l’estat del benestar català

Arnau López Espinosa escriu sobre una de les polítiques més destacades d’aquell període i de gran actualitat avui dia: la immersió lingüística. 

Marc Comerma parla sobre el procés de ‘construcció nacional’ dut a terme durant el pujolisme.

El politòleg Miquel Vila analitza aquest període des d’una perspectiva de “compromís històric” entre diferents forces polítiques.

Els periodistes Àlex Romaguera i David Fernàndez han fet una peça sobre la corrupció durant els governs de Jordi Pujol, de gran rellevància actualment. 

Finalment, hem entrevistat a Miquel Sellarès sobre la història de la transformació dels Mossos d’Esquadra en la policia catalana.

Quaranta anys després, ara sí que ja toca començar a analitzar el pujolisme en clau històrica i començar a ser capaços de fer-ne una lectura de conjunt.

EL PREU DE LA LLIBERTAT

Des del 2013 a Revista Mirall hem treballat per fer realitat un espai de periodisme valent, crític i combatiu. Seguim en peu gràcies al suport voluntari dels nostres subscriptors. Suma't des de només 2€/mes

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca