La CUP ha demanat la compareixença del rei Felip VI a la comissió d’Interior del Congrés pel cas dels pagaments de suborns d’una empresa estatal -Defex- a l’Aràbia Saudita per a l’exportació d’armes. La portaveu de la formació anticapitalista a la cambra baixa, Mireia Vehí, ha explicat en roda de premsa aquest dimecres que volen que el monarca doni explicacions perquè d’una banda, “al voltant de l’empresa i al voltant d’aquests contractes investigats hi ha persones de les altes cúpules militars vinculades al rei emèrit”, i de l’altra, perquè consideren que cal “fiscalitzar” la monarquia. La CUP també ha reclamat la compareixença dels responsables i exdirectius de Defex així com del Fiscal Anticorrupció.
La fiscalia anticorrupció va revelar la setmana passada que l’empresa estatal d’exportació d’armes Detex va pagar suborns a l’Aràbia Saudita. En el seu escrit d’acusació, el ministeri fiscal assegura que aquesta empresa pública va donar “comissions il·lícites” a les autoritats saudites en les seves operacions comercials per subministrar material miliar a Riad entre el 2005 i el 2014. Segons la fiscalia, les comissions es van elevar en alguns casos fins al “20% del valor del contracte”. La fiscalia acusa l’empresa i una desena de persones implicades de corrupció, malversació, blanqueig de capitals, falsedat documental i organització criminal subsidiària.
D’altra banda, Vehí ha considerat que el nou executiu de Pedro Sánchez no suposa grans canvis amb relació a l’anterior i ha criticat que es mantingui el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, de manera que es “premia la gestió repressiva” de la resposta a la sentència. Sobre el nomenament de Dolores Delgado com a fiscal general de l’Estat, Vehí ha dit que demostra que “no hi ha un canvi en la gestió de les clavegueres de l’Estat” i demostra la “naturalesa política” de les altres magistratures.