L’Àrea d’Educació de la Fundació Photographic Social Vision i la Fundació Vicki Bernadet organitzen “Material sensible”, una exposició que mostra els treballs fotogràfics realitzats en el segon projecte participatiu de creació fotogràfica, que en aquesta ocasió s’ha adreçat a persones que han patit abusos sexuals en la infància i que es troben actualment en procés de teràpia.
“Material sensible”, que es podrà veure del 24 d’octubre al 9 de novembre a l’espai artístic Chiquita Room (C. Villarroel, 25), mostra els relats visuals i personals de les cinc dones participants del taller, que va començar al març i que culmina ara amb l’exposició. Es tracta d’una mostra de fotografies subtils, suggeridores i metafòriques que donen visibilitat a una realitat silenciada i desconeguda per molta gent, un contingut artístic que impacta i sensibilitza a la societat.
Les persones participants al taller, en aquesta ocasió tot dones, han utilitzat la fotografia com a eina d’expressió creativa en què cada una ha reconstruït el seu relat personal. La fotografia permet a les persones no familiaritzades amb aquest mitjà connectar amb la seva capacitat creativa i utilitzar-la per expressar i descriure amb imatges la seva realitat.
“Per mi, exposar suposa fer un gran pas, ja que com en la majoria de les famílies, l’abús és un secret de domini públic. Pràcticament tots ho saben però ningú diu res, llavors per què haig de continuar ocultant-lo? M’agrada aquest projecte, em sento molt orgullosa del treball i vull ensenyar-lo, no per a mi, sinó per tots i totes”, explica una de les persones participants al taller.
La Bea, l’Isha, la Mireia, la Beatriz i la Momo comparteixen en aquesta exposició les seves imatges plenes de símbols, sensacions i emocions, amb l’objectiu de resituar-se amb relació al què van viure en el passat i sobretot expressar com se senten avui en dia. Han creuat la barrera del silenci i s’han enfrontat a la seva història per explicar-la, primer a elles mateixes i després a tothom.
L’objectiu: reparar la seva identitat
El grup de dones que ha participat en aquesta nova edició de “Material sensible” comparteix un eix comú: totes volen reparar la seva identitat. L’abús els va arrebatar la seva innocència com a nenes i aquest fet ha marcat la resta de les seves vides. Elles, amb diferents històries, vivències, orígens i estrats socials, han estat el blanc dels abusos. Ara són elles les que disparen amb la càmera.
Les professionals Alice Monteil i Mireia Plans, de l’Àrea d’Educació, amb la psicòloga Núria Grau de la Fundació Vicki Bernadet, han acompanyat aquestes dones durant més de mig any en el seu procés de recuperació, oferint la fotografia com una eina d’expressió i potencial creatiu per explicar les seves històries i trencar el bucle que les sitúa com a víctimes. Així, es converteixen de nou en protagonistes de les seves pròpies vides.
La metodologia: la fotografia participativa
La fotografia participativa, metodologia de treball que fa anys que Photographic Social Vision practica, permet a les persones en situació vulnerable connectar amb els seus recursos personals i utilitzar la fotografia per reconstruir les seves històries a través de l’art. Treballar en el taller des d’un marc inicial de llibertat, absoluta confidencialitat, respecte i acompanyament, permet a les persones que en formen part abordar amb major confiança els seus processos i obrir-se a la pròpia sorpresa en l’evolució. La fotografia permet a les persones no familiaritzades amb aquest mitjà connectar amb la seva capacitat creativa i expressar amb imatges la seva realitat.
“La fotografia ha estat aquell fil del qual estirar perquè apareguessin totes les històries. He après a jugar, a deixar-me portar, a no exigir-me, a obrir-me a veure què passava sense pressió pel resultat. Ha estat un treball per mi, i això m’ha fet fer un salt per aprendre a usar la fotografia com a eina personal, per expressar allò propi, allò de dins”, confessa una altra de les participants al taller.
La meitat dels delictes sexuals es perpetren a menors
El primer informe sobre abusos sexuals de la Secretaria d’Estat de Seguretat del Ministeri de l’Interior, publicat el 2017, revela un increment en la denúncia dels casos del 30% des de 2012. D’aquests, el 50% de les víctimes són menors. Una lacra social perpretada majoritàriament per homes i que afecta en la seva majoria dones, nens i nenes, els més indefensos.
L’abús sexual infantil es converteix en una experiència traumàtica que incideix de forma negativa en el desenvolupament de la persona tant física com psicològicament. Entre el 80 i el 85% dels abusos es produeixen en l’entorn familiar i de confiança, fet que dificulta la denúncia. Les persones al·leguen tenir por que no les creguin, vergonya o temor a causar problemes en el seu nucli familiar.
Gràcies a la sensibilització social, els abusos sexuals es coneixen i es denuncien cada cop més.
Sobre Photographic Social Vision
La Fundació Photographic Social Vision és una entitat sense ànim de lucre compromesa en divulgar i potenciar el valor social de la fotografia documental i el fotoperiodisme.
Des dels seus inicis i a través de tres àrees d’actuació, Photographic Social Vision persegueix els objectius de sensibilitzar la societat sobre realitats poc conegudes i problemàtiques socials, promoure la transformació personal i inclusió social dotant d’eines visuals a grups i individus (tant al públic general com a col·lectius vulnerables), donar suport al desenvolupament professional de fotògrafs documentalistes i assessorar entitats vinculades al sector.
La Fundació compta amb tres àrees. Dins de l’àrea d’Educació, la feina d’aquests anys s’ha materialitzat sobretot en l’organització del projecte participatiu Punt de Vista, aposta de la Fundació per convertir la fotografia en una eina d’expressió, transformació personal i inclusió social, que reforci la identitat i promogui la cohesió social. En la secció de Projectes, es coneix molt especialment la Fundació com a organitzadora de World Press Photo a Barcelona i de DOCfield Barcelona-Festival de Fotografia Documental de Barcelona. En la seva tercera àrea, la Professional, Photographic Social Vision fa anys que assessora fotògrafs i entitats vinculades al sector, col·leccionistes, arxius i hereus. Aquest any ha creat la I Beca Joana Biarnés per a Joves Fotoperiodistes, dotada amb 8.000 €, amb l’objectiu de donar suport al desenvolupament professional de joves fotoperiodistes amb les inquietuds, talent, principis i valors del millor periodisme visual. La Fundació a més representa arxius fotogràfics històrics, com el de Joana Biarnés o el del fotògraf francès Jacques Léonard.
Des de 2001, la Fundació ha organitzat 157 exposicions, ha difós el treball de més de 2.300 autors, ha congregat més d’1 milió de visitants a les exposicions, ha assessorat més de 800 autors nacionals, ha coordinat 13 tallers de fotografia participativa i ha editat la Guia Photolover, que fa visibles i reconeix les bones pràctiques d’empreses, institucions i professionals del sector que estimen, protegeixen i defensen la fotografia a la ciutat de Barcelona.
Sobre la Fundació Vicki Bernadet
La Fundació Vicki Bernadet treballa des de 1997 en la prevenció, detecció i atenció a les persones víctimes d’abús sexual infantil. L’entitat tracta de manera integral aquesta temàtica a través de l’atenció legal i terapèutica, les actuacions de sensibilització amb menors i famílies, i la formació a professionals amb l’objectiu de construir una societat sense abús sexual infantil.
La primera col·laboració amb la Fundació Photographic Social Vision va ser el 2002, amb la publicació d’un foto reportatge sobre persones víctimes d’abús sexual infantil, que va donar molta visibilitat a aquesta realitat.
“Material sensible” complementa el procés terapèutic a través del llenguatge de la imatge i obre noves possibilitats de desplegar el potencial de cada persona.