Els “influencers” entren al Museu Thyssen d’Andorra

La insitució troba un esbós original a sota de la pintura d'un paisatge de Van Goyen

Publicitat

L’equip tècnic de restauració de la xarxa de museus Carmen Thyssen ha localitzat un esbós desconegut a sota de l’obra ‘Paisatge de dunes amb cabana i figures’, del pintor neerlandès Jan Van Goyen. La troballa, que ha sortit a la llum al passar el quadre pels infrarojos, es podrà veure en exclusiva a la pinacoteca andorrana de la mà de les noves tecnologies i en el marc de la nova exposició ‘Influencers en l’art: de Van Goyen al Pop Art’, que obrirà portes aquest diumenge. La mostra compta amb prop d’una trentena de peces, entre les quals tres escultures, originàries d’entre el segle XVII i fins a l’actualitat. L’objectiu és difondre el potencial influenciador que han tingut els artistes, tant en les creacions dels seus coetanis com els d’èpoques posteriors.
El museu pretén demostrar amb aquesta exposició que “la influència en l’art ha estat present tota la vida”, segons ha explicat el comissari i director artístic de l’equipament, Guillermo Cervera. La idea és “crear un diàleg” entre artistes inspiradors i inspirats, tot confeccionant onze històries a través del temps, com ara la del mateix Van Goyen amb el modernista Eugène Boudin i amb l’impressionista francès Claude Monet. En aquest sentit, també hi destaca la de l’estranya relació que uneix a Francisco Antolinez, del barroc espanyol, l’expressionista Carlos Saura i el colorista Antonio de Felipe, que, a més, ha creat l’obra ‘California Dreams 2’ expressament per a la mostra.

Dels lligams entre artistes n’hi ha un d’especial, en el qual Ramon Casas i Maurice Lobre conversen a ‘Retrat al mirall, París’. Es tracta d’un oli sobre llenç on, amb l’ajuda de les explicacions del museu, el visitant pot veure com el traç dels objectes que es veuen sobre la taula és de Casas, mentre que la composició és de Lobre. A més, també destaca el fet que el pintor francès va signar a la cantonada dreta del quadre i el català ho va fer a un sobre enganxat al mirall. Cervera ha explicat que a una de les làmpades hi ha una mosca, difícil de veure a simple vista però fàcil de trobar a la imatge en alta definició.

L’exposició, que es podrà visitar fins al pròxim mes de setembre de 2020, arriba amb noves maneres d’explicar l’art, i per això ha buscat la manera de facilitar la comprensió de les obres a les persones amb dificultats visuals. D’aquesta manera, es compta amb dues escultures bessones de les originals, fetes a través d’una reproducció 3D i a les quals se li ha respectat “fins i tot la pàtina i el material utilitzat per poder tenir la temperatura de l’obra en tocar-la amb les mans”, ha dit Cervera. A més, també hi ha sis còpies de les obres en petit format, amb un text en braille amb relleu i que podran “ser enteses amb els dits”.

Per al nou curs, des de la pinacoteca també fan una aposta per crear noves formes de transmetre el coneixement a través de les audioguies. Si a la resta de museus el seu ús es situa, de mitjana, en un 20% del públic, al Carmen Thyssen Andorra el percentatge és del 99% a causa de la seva gratuïtat. “Creiem que és vital accedir a l’audioguia per entendre el missatge completament”, ha explicat Cervera. Per aquest motiu, ha afegit que han incorporat als aparells una versió per a persones amb dificultats visuals, així com diferents tipus de visites o jocs relacionats amb les obres de la sala.

EL PREU DE LA LLIBERTAT

Des del 2013 a Revista Mirall hem treballat per fer realitat un espai de periodisme valent, crític i combatiu. Seguim en peu gràcies al suport voluntari dels nostres subscriptors. Suma't des de només 2€/mes