El nou treball de Robert Eggers, ‘The Lighthouse’, se suma a la programació de a la secció Oficial Fantàstic fora de competició del Festival de Sitges. També a la mateixa secció, i només un any després de guanyar el premi a la millor pel·lícula a Sitges 2018 amb ‘Clímax’, Gaspar Noé torna al certamen amb ‘Lux Aeterna’, un migmetratge de 50 minuts protagonitzat per Béatrice Dalle i Charlotte Gainsbourg. Sitges també serà l’escenari de l’estrena europea de ‘El Camino: una película de Breaking Bad’, escrita i dirigida pel creador de la sèrie, Vince Gilligan. Aaron Paul i Nikolaj Coster-Waldau visitaran el festival.
El film sobre ‘Breaking Bad’ és una proposta original de Netflix que segueix les aventures d’un fugitiu, Jesse Pinkman (Aaron Paul), mentre escapa dels seus captors, de la llei i del seu passat, després de caure el teló de la sèrie. Els fans podran conèixer de primera mà tots els detalls d’aquesta flamant pel·lícula sorgida per sorpresa, al Q&A amb Aaron Paul que tindrà lloc després de la projecció.
L’univers de les sèries comptarà també amb una cara ben coneguda a Sitges 2019. Nikolaj Coster-Waldau, el popular Jaime Lannister de Juego de Tronos, visitarà el Festival per presentar la première mundial de ‘Suicide Tourist’, la nova pel·lícula de Jonas Alexander Arnby, director de ‘Cuando despierta la bestia’.
El millor aparador del fantàstic a la Secció Oficial
La Secció Oficial Fantàstic a competició, un any més, promet títols de primer nivell. L’equip d”El himno del corazón’ torna amb ‘Her Blue Sky’, una sorprenent història plena d’aventures amoroses i anhels juvenils on el director japonès Tatsuyuki Nagai parla de retrobaments, viatges en el temps i amors. A ‘Corporate Animals’, el director de ‘Creep¡, Patrick Brice, orquestra una comèdia negra encapçalada per Demi Moore, on les tensions laborals deriven en canibalisme. També a ‘After Midnight’, de Jeremy Gardner (que també protagonitza i signa el guió) i Christian Stella (responsable al seu torn de la fotografia), els codis de la comèdia romàntica són dinamitats amb gràcia en aqu est cinta de monstres i ruptures doloroses sense solucionar.
El thriller i el terror també tindran un espai destacat a la secció. ‘Swallow’, el film de Carlo Mirabella-Davis construeix un thriller fosc al voltant del cos, a partir d’un trastorn que conduirà a la protagonista a una transformació difícil de digerir. ‘Samurai Marathon’, Inspirada en una carrera que se celebra cada any a Japó,dirigida per Bernard Rose, desplega acció, èpica i intriga, entre samurais, senyors feudals i ninges infiltrats. I a ‘Les particules’ (‘Particles’), la producció franco-suïssa dirigida per Blaise Harrison queda clar que estar en plena adolescència i a la vegada envoltat de l’accelerador de partícules més gran del món no és la millor opció per travessar l’etapa.
Gairebé una decada després de ‘Mirages’, Talal Selhami torna amb ‘Achoura’, una història de por a cavall entre França i el folklore marroquí. La por també es podrà ensumar a la Turquia distòpica d’Orçun Behram amb ‘The Antenna’, on el Govern posa en marxa un nou sistema de comunicació per tenir controlats tots els habitants del país; i en la segona pel·licula de Katrin Gebbe, ‘Pelican Blood’, ambientada a Alemanya, on la idíl·lica vida d’una mare soltera, interpretada sòlidament per Nina Hoss, canvia de sobte quan la seva segona filla passa de ser tímida i encantadora a ser perillosa i incontrolable.
El revers melancòlic de les cintes de superherois també tenen un espai a la Secció Oficial. A ‘L’angle mort’ (‘Blind Spot’), de Patrick-Mario Bernard i Pierre Trividic, Dominick té el do de fer-se invisible, però això no farà la seva vida millor. Finalment, també es programaran dues adaptacions de curts a llargemtratge. Per una banda, ‘The Cleansing Hour’, on el director Damien LeVeck i el co-guionista Aaron Horwitz adapten el seu curt original a una peça de dimonis i exorcismes. I fora de competició, es projectarà ‘Code 8’, adaptació a llargmetratge del curt homònim dirigit per Jeff Chan el 2016.
Sitges 2019 posarà el punt i final el dissabte 12 d’octubre amb ‘The Vigil’, una proposta dirigida pel debutant Keith Tomas i ambientada en una comunitat jueva ortodoxa a Brooklyn.
Acció, thriller i universos propis a Òrbita i Noves Visions
Una de les grans sorpreses d’aquesta edicó a Noves Visions serà la visita y master class de Glenn Danzig, el mite del punk rock que consuma finalment el seu amor pel cinema de terror amb ‘Verotika’, una antologia que adapta tres històries que Danzig va publicar primer en forma de còmic. Relats violent i d’alt voltatge eròtic, sorgits de la ment d’un autèntic apassionat del gènere. No tan sorpresa però sempre una bona notícia pel Festival, per tercer any consecutiu, el grup teatral Gekidan Shinkansen, dirigits per Takuji Izumi i per Hidenori Inoue a la direcció escènica, presentarà a Sitges l’adaptació audiovisual de les seves espectaculars actualitzacions del kabuki, a ‘Siren in the Shadows’. I una altra esperadíssima sessió especial, en aquest cas a la Secció Òrbita, ‘The Wild Goose Lake’, de Diao Yinan, una pel·lícula de ritme frenètic i de formes estilitzades que a la platea del Festival de Cannes, Quentin Tarantino es va posar de peu per aplaudir.
El cinema d’acció i el thriller tenen des de fa uns anys, a la Secció Òrbita, un pes important. A les pel·lícules ja anunciades com ‘Huachicolero’ (The Gasoline Thieves), ‘Charlie Says’ o ‘The Gangster, the Cop, the Devil’, s’afegeix a la secció oficial la història de bandes clandestines que organitzen duels de mort reals a ‘Guns Akimbo’, de Jason Lei Howden; i l’extrem oposat de ‘The Mute’, de Bartosz Konopka, on la violència i l’odi se situen a l’edat mitjana amb dos cavallers que viatgen fins a unes terres paganes situades a les muntanyes, amb la intenció de cristianitzar a la seva gent.
A l’univers propi dins del fantàstic que ha creat Noves Visions, la programació d’aquest any ve carregada de propostes atrevides i diferents. De la mà dels productors de Bullhead i del director de Peaky Blinders, Tim Mielants, arriba ‘Patrick’, un retrat tragicòmic d’un home peculiar que viu amb els seus pares a un càmping naturista. Daniel Hui presenta ‘Demons’, una sàtira de terror, sobre el poder, l’art i la violència sistèmica que amaga la societat. ‘We Are Little Zombies’, de Makoto Nagahisa, és la història (de colorisme al·lucinat) de quatre xavals en busca de les seves emocions. A ‘Koko-di Koko-da’, de Johannes Nyholm, tres psicòpates extravagants disposats a acabar amb una parella, una i altra vegada, un loop que sembla la versi&oa cute; macabra d’Atrapat en el temps. A ‘Mope’, Lucas Hayne,dramatitza en forma de comèdia extrema un dels episodis més sòrdids, delirants i tràgics de la història de la pornografia. Jeffrey McHale s’endinsa amb ‘You Don’t Nomi’ en la intrahistòria de la pel·lícula de Paul Verhoeven, Showgirls, analitzant-ne el seu culte i icònic poder de fascinació. Bertrand Bonello ressuscita la poètica de Jacques Tourneur a ‘Zombi Child’ per aprofundir en una França a la que ressonen els fantasmes del passat colonialista. Amb ‘Starfish’, A. T. White es presenta com una nova veu, única i fascinant. Xavier Bröhm presenta un viatge faustià a través de la nit a ‘O Beautiful Night’. I Rob Grant aconsegueix un encreumanent de comèdia negra amb ‘El cuchillo en el agua’ en el seu film ‘Harpoon’.
A Sitges Documenta es projectarà ‘Hail Satan?’, de Penny Lane, una crònica de l’extraordinari apogeu d’un dels moviments religiosos més controvertits de la història dels Estats Units. ‘Hail Satan?’ documenta la història del Temple Satànic, des dels seus exigus inicis en els mitjans fins a la multiplicació dels seus adeptes. Divertida, provocadora i fascinant, la pel·lícula s’endinsa en un grup, sovint, incomprès.
Panorama i Midnight X-Treme: amplitud de mires i molt terror
Més de vint títols conformen la Secció Panorama Fantàstic i Panorama Documenta. Mags, màgia negra, morts vivents, psicòpates, tots aquests personatges i molts més formen part indispensable del terror més visceral que es podrà veure a Sitges 2019. El públic de Sitges ho sap bé: no hi ha res pitjor que una escapada romàntica. Als protagonistes de ‘The Beach House’, de Jeffrey A. Brown, dos enamorats universitaris, els hagués anat de perles aquesta informació. El seu viatge d’amor es convertirà en una carrera per a la supervivència quan uns convidats inesperats comencen a mostrar signes d’una misteriosa infecció. A ‘Antrum, the Deadliest Film Ever Made’, els directors Michael Laicini i David Amito vindran a Sitges a presentar la pel·lícula més mortal de la històri a que, gràcies al negatiu trobat, està llesta per a la seva reestrena. I l’actor Federico Bal també visitarà la Secció Panoràmic Fantàstic per explicar com a ‘Crímenes imposibles’, d’Hernán Findling, la feina de detectiu i la investigació d’una sèrie de crims que desafien qualsevol lògica i que els mitjans cataloguen com a impossibles, no és feina fàcil.
En la cada vegada més popular Midnight X-Treme, aquest any pràcticament es duplica el número de pel·lícules projectades. 23 títols que composen la secció i en la que cal destacar ‘Scare Package’, un vertiginós viatge per tots els subgèneres del terror, en el que diferents talents del fantàstic més independent es van passant la pilota a la caça de gags sanguinolents, des de mutacions purulentes fins a tota classe d’slashers improbables; ‘Alone’, el film d’iinstint de supervivència de James Cullen Bressack, amb la visita al Festival de la seva actriu, Yulia Klass; i ‘Porno’, del jove director Keola Racela, que també vindrà a presentar aquest hilarant i inesperat film on un grup d’adolescents que treballen al cinema d’un petit poble de devots cristians i descobreixen una pel·lícula antiga al soterrani del local.
Charles Band: premi Màquina del Temps i retrospectiva
El director i productor nord-americà de terror, Charles Band, un dels productors més prolífics de la Sèrie B de Hollywood els anys 80 i 90, rebrà un premi Màquina del Temps a la seva trajectòria, amb centenars de pel·lícules de terror, ciència-ficció, fantasia i comèdia. A Brigadoon 2019 es projectaran alguns dels títols més importants de la seva filmografia, tant de productor com de director, gràcies a la col·laboració de Planet Horror amb el Festival: ‘Creepozoids’ (1987), de David DeCoteau, on un grup de supervivents intenta evitar les confrontacions de la Tercera Guerra Mundial; ‘Demonic Toys’ (1992), de Peter Manoogian, en la que un dimoni posseeix a les joguines d’un dipòsit i les envia a la recerca de l’à ;nima de l’encara nonat bebè d’una dona; i el clàssic dirigit per David Schmoeller, ‘Puppet Master’ (1989), en el que uns titelles es converteixen en unes petites bèsties assassines. En la seva faceta de director es podrà veure dos clàssics de la seva filmografia: ‘Head Of The Family’ (1989), un autèntic clan de monstres al servei del mal i ‘The Creeps’ (Deformed Monsters) (1997), on unes irades criatures que han tornat a la vida, però a escala reduïda, faran tot el possible per recuperar el seu tamany natural.