Seven Chances, la secció que Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya programa en col·laboració amb l’Associació de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica de Catalunya (ACCEC), torna a reivindicar la història oculta del fantàstic. Una línia de programació estrenada amb èxit el 2018, posant en valor el compromís del Festival i de l’Associació amb la divulgació i reexamen crític d’obres difícils de veure i sovint oblidades en el cànon del cinema de gènere.
En aquest sentit, la inauguració de Seven Chances 2019 serà tota una declaració d’intencions, acollint l’estrena a Catalunya de Vaya luna de miel. Es tracta d’una pel·lícula rodada per Jesús Franco el 1979 que va quedar inèdita, perduda en la desbordant filmografia del cineasta, fins a la seva recuperació a principis d’aquest any per part de la Filmoteca Española. Protagonitzada per Lina Romay, habitual en les seves pel·lícules, el fim és una adaptació sui generis de L’escarabat d’or d’Edgar Allan Poe, que barreja sense complexes els entrellats de la comèdia romàntica i les del cinema d’aventures. La sessió serà presentada per Álex Mendibil, autor de la primera tesi doctoral dedicada a l’obra de Jesús Franco, la investigació del qual el va conduir al descobriment del negatiu de la pel·lícula als arxius de la Filmoteca.
La secció també emmarcarà la presentació internacional del nou muntatge que Alejandro Jodorowsky ha fet de The Rainbow Thief, l’extravagant fàbula que va realitzar el 1990 i que, tot i tenir un repartiment encapçalat per Omar Sharif, Peter O’Toole i Christopher Lee, va tenir una circulació molt limitada, quedant relegada fins ara a un lloc maleït en la trajectòria del creador xilè. Igualment poc vista és The Juniper Tree, de Nietzchka Keene, directora nord-americana que el 1986 es va desplaçar a Islàndia per rodar una adaptació en blanc i negre i sense edulcorants del conte de bruixes homònim popularitzat pels germans Grimm. El film està protagonitzat per una joveníssima Björk, i la seva presència ja resultava magnètica molt abans de convertir-se en estrella pop de vanguàrdia.
La flamant restauració de la versió íntegra de Crash recalarà a Seven Chances. Es tracta d’una de les obres fonamentals de David Cronenberg que després de ser presentada amb gran polèmica al festival de Cannes el 1996, va veure com la seva distribució es veia afectada per la censura a no pocs països. Supervisada personalment pel seu autor, aquesta nova còpia sense adulterar exhibeix en tota la seva glòria l’acer i la carn malmesa amb la que el cineasta canadenc va dur a la pantalla la prosa de J.G. Ballard.
Submergint-se encara més en les aigües profundes del gènere, Sitges posarà el focus en dues perles injustament ignorades. Per una banda, The Living Skeleton, d’Hiroshi Matsuno, una de les comptades produccions fantàstiques empreses a la dècada dels seixanta per la prestigiosa Shochiku, casa de Yasujiro Ozu i altres insignes autors joponesos. La pel·licula, que ha circulat poc fora del seu país, presenta una insòlita barreja de pirates moderns, vaixells fantasma, identitats ocultes i necrofília. Per l’altra, Tammy & the T-Rex, delirant paròdia del cinema teen dirigida per Stewart Raffill -responsable de títols com El experimento Filadelfia i Mi amigo Mac– i protagonitzada per Denise Richards com a enamorada d’un tiranosaure al qual li han trasplantat el cervell de Paul Walker. Radicalment tallada en la seva estrena fallida a sales per poder accedir a un públic juvenil, la versió restaurada que es veurà a Seven Chances recupera els gags gore que formaven part integral de les propostes més inenarrables que es veuran a Sitges aquest any.
Per últim, la “setena ocasió” de 2019 representa la vessant més didàctica de la secció, donant cabuda a Horror Noire: A History of Black Horror, documental recent de Xavier Neal-Burgin que reflexiona sobre la representació de la cultura afroamericana al cinena de terror. Un relat de racisme, blaxploitation i orgull que llança llum sobre un tema poc estudiat i que mereix més atenció.
Totes les pel·lícules de Seven Chances es projectaran a la sala Casino Prado i seran presentades per socis i sòcies de l’ACCEC, oferint una ocasió irrepetible per descobrir i debatre sobre els tresors de la història perduda del fantàstic.