Roman Polanski serà el protagonista d’aquest setembre a la Filmoteca

La retrospectiva ‘Roman Polanski, un clàssic modern’ repassa la trajectòria del director de ‘Repulsion’, ‘Rosemary’s Baby’ o ‘The Pianist’

Publicitat

Amb 86 anys acabats de fer, Roman Polanski està d’actualitat per partida doble: perquè presenta al Festival de Venècia la seva darrera producció, J’accuse, que se centra en el cas Dreyfus, i perquè és un dels personatges del Hollywood de finals de la dècada dels seixanta que apareixen a l’últim film de Quentin Tarantino, acabat d’estrenar, Once Upon a Time in Hollywood. És un bon moment per dedicar una completa retrospectiva, amb una vintena de llargmetratges i una selecció de curts, a un dels directors contemporanis més interessants i encara en actiu, amb una filmografia ben eclèctica que va passar per Hollywood, fins que problemes legals el van obligar a retornar a Europa per seguir la seva carrera, i amb una destacada aliada els darrers temps: la seva dona i musa Emmanuelle Seigner.

En l’inici de les seves memòries, Roman Polanski explica que sempre ha vist borrosa la línia que separa la fantasia de la realitat. Efectivament, l’enorme influència que ha tingut la seva atzarosa vida en la seva obra així ho corrobora. L’Holocaust nazi marca decisivament la seva joventut i constitueix una de les claus del seu univers fílmic: amb personatges sovint immadurs i oprimits per un grup, els quals es mouen entre l’absurd i el desconcert, i han de remar contra la fatalitat.

El concepte que el cineasta d’origen polonès té del cinema com a espectacle, unit a una visió personal del món i un gran domini de la tècnica, el porta a Hollywood; però, quan ja hi estava plenament instal·lat, el trauma de l’assassinat satànic de la seva esposa, Sharon Tate, i una ordre de detenció per estupre el fan fugir dels Estats Units cap al Vell Continent, on s’adapta al sistema europeu de coproducció i on segueix realitzant històries amb personatges en destrets que han de bregar amb temes com la humiliació, els mecanismes de poder i de domini, o la fusió íntima entre el sexe i la mort, per seguir construint una de les obres més intenses i aplaudides del cinema modern.

Nascut a París el 1933 en el si d’una família d’emigrants jueus polonesos que poc abans de l’esclat de la Segona Guerra Mundial retorna a Polònia, i per tant en pateix els estralls. Polanski es forma a l’escola de cinema de Lodz, com el seu compatriota Krzysztof Kieslowski. Ja amb el seu primer llargmetratge, El cuchillo en el agua (1962), rodat a Polònia i nominat a l’Oscar al millor film de parla no anglesa, crida l’atenció i travessa fronteres, mostrant la seva predilecció pels ambients claustrofòbics i malaltissos.

Publicitat

Immediatament després roda al Regne Unit Repulsion (1965), amb una estrella internacional com Catherine Deneuve, i Cul-de-sac (1966), amb Donald Pleasence, que li obren les portes de Hollywood, on el 1967 realitza El baile de los vampiros, que coprotagonitza amb la que es convertiria en la seva dona, Sharon Tate, i Rosemary’s Baby (La semilla del diablo) (1968), que el consagra definitivament. El brutal assassinat de la seva esposa provoca una aturada en la seva carrera, que reprèn amb dos fracassos comercials, Macbeth (1971) i Che? (1972), fins que retroba l’èxit amb la seva particular visió del cinema negre clàssic a Chinatown (1974).

Les dificultats per tirar endavant el projecte de Pirates (que finalment realitza el 1986) el porten a rodar Le locataire (El quimérico inquilino), un nou fracàs comercial, el 1976 a Europa, on s’acaba refugiant després de ser acusant de violació d’una menor als Estats Units, i on ha continuat una carrera més intermitent, marcada per la presència de la seva dona Emmanuelle Seigner, amb qui coincideix per primer cop a Frantic (Frenético) (1988), que inclou obres tan notables com The pianist(2002), que li va valer un Oscar a la millor direcció que no va poder recollir personalment.

Sessions de la retrospectiva ‘Roman Polanski, un clàssic modern’:

The Ninth Gate La novena puerta

Roman Polanski, 1999

Diumenge 1 de setembre / 19.30 h

Dimecres 18 de setembre / 17.00 h

Chinatown

Roman Polanski, 1974

Dijous 5 de setembre / 20.00 h

Diumenge 8 de setembre / 19.00 h

Nóz w wodzie El cuchillo en el agua

Roman Polanski, 1962

Divendres 6 de setembre / 17.00 h

Dimarts 10 de setembre / 21.30 h

Cul-de-sac Callejón sin salida

Roman Polanski, 1966

Dissabte 7 de setembre / 19.00 h

Divendres 13 de setembre / 21.30 h

La Vénus à la fourrure

La Venus de las pieles

Roman Polanski, 2013

Dissabte 7 de setembre / 22.15 h

Dijous 12 de setembre / 18.30 h

Rosemary’s Baby La semilla del diablo

Roman Polanski, 1968

Dimarts 10 de setembre / 17.00 h

Dissabte 14 de setembre / 21.30 h

The Pianist El pianista

Roman Polanski, 2002

Dimecres 11 de setembre / 17.00 h

Dissabte 21 de setembre / 19.15 h

The Fearless Vampire Killers

El baile de los vampiros

Roman Polanski, 1967

Dimecres 11 de setembre / 20.00 h

Diumenge 15 de setembre / 21.30 h

Pirates Pirates

Roman Polanski, 1986

Divendres 13 de setembre / 17.00 h

Dissabte 14 de setembre / 19.00 h

Bitter Moon Lunas de hiel

Roman Polanski, 1992

Dimarts 17 de setembre / 17.00 h

Dijous 19 de setembre / 21.30 h

The Ghost Writer El escritor

Roman Polanski, 2010

Dijous 19 de setembre / 17.00 h

Dimecres 25 de setembre / 20.00 h

Che? ¿Qué?

Roman Polanski, 1972

Divendres 20 de setembre / 22.00 h

Diumenge 22 de setembre / 16.30 h

Repulsion Repulsión

Roman Polanski, 1965

Diumenge 22 de setembre / 21.30 h

Dimecres 25 de setembre / 17.00 h

Tess

Roman Polanski, 1980

Dimarts 24 de setembre / 17.00 h

Dijous 26 de setembre / 20.00 h

Macbeth

Roman Polanski, 1971

Dimarts 24 de setembre / 20.30 h

Divendres 27 de setembre / 18.45 h

Frantic Frenético

Roman Polanski, 1988

Dijous 26 de setembre / 17.00 h

Dissabte 28 de setembre / 21.30 h

Carnage Un dios salvaje

Roman Polanski, 2011

Divendres 27 de setembre / 22.00 h

Diumenge 29 de setembre / 16.30 h

Deathe and the Maiden

La muerte y la doncella

Roman Polanski, 1994

Dimarts 1 d’octubre / 21.30 h

Divendres 4 d’octubre / 19.00 h

Sessió de curtmetratges Dimecres 2 d’octubre / 18.30 h

Divendres 4 d’octubre / 21.30 h

D’après una histoire vraie

Basada en fets reals

Roman Polanski, 2017

Dimecres 2 d’octubre / 21.30 h

Diumenge 6 d’octubre / 19.00 h

Oliver Twist

Roman Polanski, 2005

Dijous 3 d’octubre / 17.00 h

Dissabte 5 d’octubre / 19.30 h

EL PREU DE LA LLIBERTAT

Des del 2013 a Revista Mirall hem treballat per fer realitat un espai de periodisme valent, crític i combatiu. Seguim en peu gràcies al suport voluntari dels nostres subscriptors. Suma't des de només 2€/mes