La Festa Major de Gràcia de Barcelona començarà aquest dimecres amb el pregó de quatre dones esportistes olímpiques amb discapacitat intel·lectual, i oferirà durant una setmana centenars d’activitats i 24 carrers guarnits, tres més que l’any 2018, cosa que representa un rècord de participació des del 2001.
El pregó amb el qual començarà la festa estarà protagonitzat per quatre esportistes de l’equip de bàsquet acidH-Lluïsos: Cristina Pandis, Xènia Galtés, Paola Manjón i Noèlia Bautista, amb l’objectiu de consolidar la festa com un espai inclusiu.
El pregó incorporarà per primera vegada una cercavila que sortirà de la Fundació Festa Major de Gràcia amb gegants, l’Àliga de Gràcia i autoritats, i arribarà a la plaça del Sol, on se sumaran els participants del Toc d’Inici amb els músics de la resta de grups de cultura popular per arribar junts a la plaça de la Vila.
La Diada castellera tindrà lloc aquest dissabte i comptarà amb els Castellers de Vilafranca, Joves Xiquets de Valls, Xiquets de Reus i els Castellers de la Vila de Gràcia, en un acte que se celebrarà el mateix dia de l’entrega de premis de carrers guarnits.
Inclusió i sostenibilitat
La festa, que comptarà amb 97 lavabos públics –23 adaptats–, repetirà l’experiència del got reutilitzable per reduir els d’un sol ús, que se sumarà a la campanya perquè en els menjars populars s’utilitzin plats, gots i coberts compostables.
Per promoure una festa inclusiva, s’ha creat un nou guardó en el concurs de decoració de carrers: el Premi a l’Accessibilitat, impulsat pel Districte de Gràcia i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat en col·laboració amb la Fundació Festa Major de Gràcia.
També s’ha engegat una campanya de convivència que incidirà en el descans dels veïns, el respecte als decorats, l’ús dels lavabos públics i a evitar embrutar els carrers, per facilitar-ne la neteja.
El transport públic també s’adapta a la festa: Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforçarà el seu personal a les estacions més concorregudes i oferirà un servei sense interrupció des de 67 hores des d’aquest divendres.
Seguretat
La festa, que manté el sentit únic per a vianants a diversos carrers, comptarà amb un dispositiu de serveis de seguretat format per un centenar d’efectius, que inclouran comandaments policials, bombers i sanitaris, distribuïts a les estacions de bombers de la ciutat.
El cap de la Unitat de Protecció Civil de Bombers de Barcelona, Héctor Carmona, va recordar aquest dimarts en declaracions als mitjans que la majoria del material utilitzat per decorar els carrers de Gràcia són elements inflamables, per la qual cosa ha demanat prudència: “Una petita espurna pot convertir-se en un incendi”.