Edicions 62 ha publicat tots els llibres de poesia que va publicar Carles Riba, incloent-n’hi dos que van quedar inèdits, un de joventut i l’inacabat dels últims anys, acompanyats per tots els comentaris que va deixar fets en lectures, cartes o assaigs de cadascun dels poemes. ‘Carles Riba. Llibres de poesia. Amb tots els comentaris del poeta’ compta amb l’edició i textos establerts de Jordi Malé. Sobre els comentaris del poeta inclosos al llibre, Malé considera, en declaracions a l’ACN, que mostren “un Riba que estava preocupat per ser entès”. Afegeix que això contrasta amb alguns poetes seus coetanis com T S Eliot i Paul Valéry que no se’n preocupaven excessivament de la comprensió dels seus poemes. “Aquesta preocupació en Riba en canvi és més profunda perquè donava a la poesia un sentit més personal i vital i volia que els versos fossin ben entesos i per això va escriure moltes notes”, diu.
Carles Riba va publicar, en vida, set llibres de versos: ‘Primer llibre d’estances’ (1919), ‘Segon llibre d’estances’ (1930), ‘Tres suites’ (1937), ‘Elegies de Bierville’ (1943), ‘Del joc i del foc’ (1946), ‘Salvatge cor’ (1952) i ‘Esbós de tres oratoris’ (1957). A més, va preservar per a una possible publicació un aplec de poemes primerencs, ‘Residu de la paraula a lloure’, i en va deixar inacabat un de darrer, ‘Poemes (nou llibre, encara sense títol)’.
En aquest nou volum d’Edicions 62 hi ha tots els seus llibres de poesia, totes les obres poètiques, mentre que no hi són uns poemes solts que estan publicats a les obres completes dels seixanta i vuitanta. En aquest volum, afegeix, han volgut aplegar les poesies que conformaven obres i poesies destinades a ser publicades i si han inclòs dos llibres que no van ser publicats en vida de Riba.
La proposta de tirar endavant el recull va sorgir de l’editor Jordi Cornudella, ja que la darrera edició que es va fer de tots els llibres de poesia de Riba aplegats en un sol volum era de feia 30 anys. S’havien editat alguns llibres sols però tot en un volum, no. Cornudella va encetar una col·lecció dedicada a aplegar l’obra poètica de diversos autors i el primera va ser Gabriel Ferrater i ara segueix amb el de Riba.

Les novetats del volum són diverses. Primer s’ha fet una nova edició, com detalla Malé, “establint de nou el text fixant criteris filològics tenint en compte totes les edicions que s’han fet de cadascun dels llibres de poesia i consultant testimonis anteriors, manuscrits, mecanoscrits i ha permès corregir alguns errors que s’havien anat transmetent”. Segons diu, el text intenta ser el màxim d’acurat possible i fidel a les intencions de l’autor. Una altra de les novetats és que s’ha respectat és l’ordre en el qual Riba creia que s’havien de disposar els seus diversos llibres de poesia.
Una de les novetats “rellevants” del volum és que en aquesta edició s’hi han inclòs tots els comentaris que Riba va fer sobre els seus poemes. “Era una tàctica habitual en els poetes coetanis de Riba a nivell europeu escriure notes sobre els seus poemes o fer conferències, xerrades i lectures en els quals els comentaven”, assenyala. “Tots els textos, fragments de cartes, notes sobre lectures públiques dels seus poemes o comentaris que va escriure expressament per referir-se a alguns dels seus poemes s’han aplegat, transcrits i s’han posat al final del volum”.
Llegir Riba “sense prejudicis”
Malé admet que fa molts anys que té a Riba “com a company de viatge”, el considera com un poeta que té al costat. “Revisant la seva poesia el que trobo i és el que em sap greu és que, a vegades, la imatge quan surt el nom de Riba” és la que té a veure amb la seva “complexitat”. Li agradaria que ara que es torna a editar, la gent intentés més llegir-lo “sense prejudicis”.