El TNC més paritari exhibirà la dramatúrgia catalana femenina d’abans de la Guerra Civil la Temporada 2019-20

‘La Rambla de les floristes’, de Josep Maria de Segarra, inaugurarà el nou curs amb direcció de Jordi Prat i Coll

El preu de la llibertat

Més de 10 anys de periodisme valent, crític i combatiu no adherit a cap partit. Aquesta llibertat ens ha costat subvencions i publicitat, seguim dempeus gràcies als nostres lectors. Fes-te mecenes per només 2€/mes.

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) estrenarà la Temporada 2019/20 fins a 27 espectacles, tretze dels quals d’autoria femenina més tres de mixtes, i 12 d’ells dirigits també per dones. La setena temporada de Xavier Albertí com a director serà doncs la més paritària, i amb l’epicentre ‘Pioneres’ dedicat a recuperar l’experiència dramàtica femenina del primer terç de segle XX, amb autores com Neus Català o Lluïsa Denís. El lema de la temporada, ‘Conquesta i resistència’, ja al·ludeix a la reivindicació femenina d’accés als espais de representativitat. Amb tot, el curs arrencarà amb la versió de Jordi Prat i Coll del clàssic de Segarra ‘La Rambla de les floristes’ i té un dels plats forts de l’any en l’obra ‘Justícia’, producció del TNC encarregada a Guillem Clua en què Josep Maria Pou encarnarà un jutge català lligat al poder que s’enfronta amb els seus fantasmes.

A més de ‘Justícia’, les altres dues produccions encarregades pel TNC la temporada vinent són d’una banda ‘La casa de les aranyes’, una coproducció amb els Teatres de la Generalitat valenciana que lidera Paco Zarzoso, amb Abel Folk i Rosa Renom, entre altres. I de l’altra, l’espectacle ‘Monroe-Lamarr’, un imaginat encontre entre les dues actrius fabulat per Carles Batlle i amb Laura Conejero i Elisabet Casanovas com a protagonistes.

Publicitat

L’autoria femenina, més enllà de l’epcientre ‘Pioneres’, pren força amb obres com ‘Mrs. Dalloway’, de Virginia Woolf, un muntatge del Teatro Español –on ara s’estrena l’obra- i el KVS de Brussel·les. Woolf fa un recorregut de 24 hores en la vida de Clarissa Dalloway, interpretada per Blanca Portillo. Mercè Rodoreda serà una altra de les autores de la temporada. ‘La mort i la primavera’, adaptada i dirigida per Joan Ollé, portarà fins a la Sala Petita el cèlebre text inacabat de l’escriptora.

Xavier Albertí ha defensat que “han intentat” ser feministes i paritiarsi des que va arribar a la casa, però ha destacat que a través del nou contracte programa signat amb la Generalitat, ara el TNC és “el primer equipament de teatre públic que s’obliga a fer que això formi part del codi deontològic”. El director ha celebrat la signatura d’aquest acord, no només per aquest element, sinó també perquè “obliga” el departament de Cultura ha ser regular en les seves “transferències” econòmiques per proporcionar “estabilitat” al teatre i la seva a activitat.

Albertí ha presentat amb satisfacció els títols i les línies mestres d’una temporada –la setena i penúltima que dirigeix al TNC- que torna a comptar amb un pressupost de 10 milions d’euros. I que haurà de revalidar les bones xifres provisionals d’ocupació d’aquest curs: a dia d’avui 122.378 espectadors i un 77% d’ocupació, que Albertí espera que acabarà superant el 80% al final de curs.

Un Albertí que dirigirà també un espectacle la temporada vinent, ‘Les veus interiors’, d’Eduardo de Filippo. Un text ambientat al Nàpols devastat després de la Segona Guerra Mundial, i que amb Pere Arquillué, Mercè Arànega, Joan Carreras, Lluís Villanueva o Laura Aubert al repartiment també promet ser un dels títols del curs.

La Temporada 2019-20 també inclou tres espectacles de dansa, amb Sol Picó com a principal reclam i l’estrena del seu muntatge ‘Malditas plumas’, una reflexió sobre el món del cuplet i la mala vida professional de les ballarines. Al TNC es veurà també circ, amb dos muntatges. El més referenciat per Albertí ha estat ‘Ahir’, el nou espectacle de la companyia catalana Animal Religion, on proposen un joc amb l’espectador i construint les funcions a base de repassar a cada passi el que es va veure en l’espectacle del dia anterior.

Epicentre ‘Pioneres’

L’epicentre temàtic del curs vinent està dedicat a autores de teatre catalanes conegudes –o desconegudes- del període comprès entre final del segle XIX i l’esclat de la Guerra Civil. “L’epicentre vol rescatar de l’oblit particularment injust algunes d’aquestes veus femenines fonamentals per comprendre millor la nostra herència dramàtica”, exposa Xavier Albertí.

‘Passat Ridorta’, una adaptació teatral de la novel·la ‘Solitud’ de Víctor Català, amb direcció d’Alícia Gorina, és el més destacat dels diversos espectacles que composen l’epicentre. També es veurà a la Sala Tallers ‘L’huracà’, de Carme Montoriol, una mirada sobre la maternitat.

Un cicle que arribarà fins al TNC amb la representació de tres peces breus: ‘Una venjança com n’hi ha poques’, de Lluïsa Denís, ‘Es rifa un home!’, de Rosa M. Arquimbau, i ‘Les cartes’, de Víctor Català. Les tres es presentaran en el marc d’une espectacle que dialogarà amb les arts plàstiques coetànies a la seva escriptura.

Altres espectacles destacats i en sintonia amb el lema ‘Conquesta i resistència’’ del curs vinent són ‘Raphaëlle’, la nova proposta de teatre social de La Conquesta del Pol Sud, que tanca la trilogia encetada amb ‘Nadia’ i ‘Claudia’. També la reflexió sobre el projecte europeu de ‘Europa bull’ (Premi Quim Masó 2018 de teatre), de Jordi Oriol. ‘L’amic retrobat’, basat en la novel·la homònima de Fred Uhlman; O les dues propostes integrades en les activitats de l’Any Margarida Xirgu: una conversa a tres bandes amb teatres de Buenos Aires i Montevideo, i l’estrena d’un monòleg sobre la Xirgu d’Estela Medina, deixeble de l’actriu catalana.

EL PREU DE LA LLIBERTAT

Des del 2013 a Revista Mirall hem treballat per fer realitat un espai de periodisme valent, crític i combatiu. Seguim en peu gràcies al suport voluntari dels nostres subscriptors. Suma't des de només 2€/mes