El D’A Film Festival Barcelona augmenta el nombre i dotació dels seus premis. D’una banda, el premi Talents al millor film de la secció passa a estar dotat amb 10.000 euros. D’altra banda, s’incorporen dos premis que donen nova empenta a la secció Un Impulso Colectivo: el premi Movistar+, que consisteix en l’adquisició dels drets d’emissió per part de Movistar+ per un import de 12.000 euros en funció de la creativitat i originalitat de la pel·lícula, la qualitat de la producció o la interpretació; i el premi OpenECAM, concedit amb la col·laboració de l’ECAM (Escuela de Cinematografía y del Audiovisual de la Comunidad de Madrid), que cedirà les seves instal·lacions i material tècnic per a la realització o postproducció de la següent pel·lícula del director o directora guardonat.
Com ja es va anunciar, el D’A 2019 s’inaugurarà amb la pel·lícula francesa ‘Un hombre fiel’ de Louis Garrel. La segona pel·lícula que dirigeix el reconegut actor està protagonitzada per ell mateix, Laetitia Casta i LilyRose Depp, i va guanyar el premi al millor guió al Festival de Sant Sebastià 2018, un guió escrit pel propi Louis Garrel amb la col·laboració de l’històric guionista Jean-Claude Carrière.
La cloenda del festival recupera la tradició de tancar amb una de les pel·lícules catalanes més destacades de l’any, en aquest cas ‘Els dies que vindran’, de Carlos Marqués-Marcet protagonitzada per Maria Rodríguez Soto i David Verdaguer. La pel·lícula segueix el procés d’embaràs de la parella en un exercici naturalista a mig camí entre la ficció i l’experiència real dels protagonistes. La cinta acaba de triomfar a Màlaga on ha guanyat la Biznaga d’Or a la millor pel·lícula i la Biznaga de Plata al millor director i millor actriu.
Direcció
La secció Direccions -que compta amb el patrocini de Movistar+- està dedicada als grans referents del cinema actual amb 18 de les millors pel·lícules de l’any, èxits del festivals internacionals i directors que marquen la creació contemporània com Joachim Lafosse (‘Continuer’), la nova meravella de Rita Azevedo amb ‘La portuguesa’, Jacques Audiard (‘Los hermanos Sisters’, primera pel·lícula nord-americana del director francès amb un repartiment estel·lar format per Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Riz Ahmed i Jake Gyllenhaal), Peter Strickland (‘In Fabric’), Lav Diaz (‘Season of the Devil’, una nova obra mestra en una carrera multipremiada a festivals d’arreu del món) o Tsai Ming-liang (amb el documental ‘Your Face’ amb música de Ryuichi Sakamoto). Aquestes pel·lícules, entre d’altres, se sumen a les ja anunciades de Valeria Bruni Tedeschi, Hong Sang-soo, Andrés Duque, Ben Wheatley o Carlos Reygadas.
Talents
La secció competitiva del festival, dedicada a directors amb menys de dos llargmetratges en la seva filmografia, amplia aquest any la dotació del seu premi fins als 10.000 € que rebrà la distribuïdora de la pel·lícula. A la secció Talents hi trobem 13 pel·lícules procedents de França, Sèrbia, Espanya, EUA, Argentina, Sud-àfrica, Japó, Mèxic, Polònia i Xina amb quatre òperes primes. Entre les pel·lícules de directors debutants, les premiades a Màlaga Las niñas bien d’Alejandra Márquez (Biznaga d’Or a la millor pel·lícula llatinoamericana i Biznaga de Plata al millor guió i muntatge) i Ojos Negros de Marta Lallana i Ivet Castelo, amb la col·laboració d’Iván Alarcón i Sandra García, una nova pel·lícula sorgida del viver de la UPF i que ha guanyat a Màlaga la Biznaga de Plata a la millor pel·lícula de la secció ZonaZine. També hi trobem Diane, el debut en la ficció de Kent Jones, el director de Hitchcock/Truffaut, o el de María Alché, que de petita va protagonitzar La niña santa, amb Familia sumergida (guanyadora del premi Horizontes a Sant Sebastià).
Transicions
A la secció Transicions hi trobem algunes de les millors pel·lícules del moment, amb nous referents i veus autorals, amb títols que han despertat l’interès de la crítica i cinefília de tot el món. Entre elles cal destacar ‘Asako I & II’, la nova pel·lícula de Ryûsuke Hamaguchi, guanyador del premi del públic al D’A 2016; el premi del jurat a la secció World Cinema del Festival de Sundance 2018, ‘Butterflies’, del director turc Tolga Karaçelik; ‘Cómprame un revólver’, de l’interessant director mexicà Julio Hernández Cordón (que ja va passar pel D’A amb ‘Te prometo anarquía’); ‘Fourteen’, una de les millors pel·lícules indies nord-americanes de l’any, de la mà d’un director de culte com Dan Sallitt; ‘Las hijas del fuego’, una bogeria argentina dirigida per Albertina Carri, premiada a BAFICI i LesGaiCineMad; i el sorprenent documental ‘L’Île au tresor’, de Guillaume Brac.
Com ja es va anunciar, la retrospectiva del D’A 2019 té accent francès i estarà dedicada al director Christophe Honoré, de qui s’estrenarà la seva darrera pel·lícula ‘Vivir deprisa, amar despacio’, protagonitzada per Pierre Deladonchamps (‘El desconocido del lago’) i Vincent Lacoste (‘Hipócrates’), guanyadors ex aequo del premi al millor actor del Festival de Sevilla 2018.
45 directors al festival
Hi haurà la presència de 45 directors per presentar les seves pel·lícules al públic com Louis Garrel, Andrés Duque, Richard Billingham, Carla Simón, Jonás Trueba, Lluís Miñarro o Carlos Marqués-Marcet.
El D’A 2019 se celebrarà en els espais habituals del teatre del CCCB, la sala Zumzeig i la Filmoteca de Catalunya, als quals s’incorporen les quatre sales de l’Aribau Multicines i la sala Aribau 5, que acollirà la inauguració del festival.