Dimarts 10 Desembre, 2019

La lenta davallada de La 1 a Catalunya

   

@VictoRoca_TV

El principal canal de televisió públic de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE) La1, està en hores baixes. Lentament i des de fa un any i mig, coincidint amb l’inici de la gestió per part del PP de l’ens públic, el canal ha anat perdent espectadors fins arribar a anotar la pitjor dada de la seva història a Catalunya. Aquesta, va arribar l’onze de setembre de l’any passat, dia en què l’ens públic va tancar la jornada amb un discret 4,4% de quota de pantalla. Tot i que pot semblar anecdòtic, La1 ha passat de tenir una mitjana d’audiència de l’11,1% de share el desembre del 2011, a un 7% el passat mes de juliol. Fins i tot alguns dies, la cadena pública s’ha vist superada per cadenes privades que històricament han tingut poc seguiment a Catalunya, com són La Sexta i Cuatro. Resumint; En dos anys, TVE ha perdut més de quatre punts d’audiència. Però quines poden ser les causes d’aquesta inexorable i constant pèrdua d’espectadors?

CANVIS AL DEPARTAMENT D’INFORMATIUS I A LA DIRECCIÓ DE LA CADENA

Els canvis a la cúpula dels departaments informatius que va promoure Leopoldo Garcia- Echenique, president de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE) des de la seva arribada a finals de juny del 2012, han minvat progressivament la credibilitat informativa de la cadena. Una de les primeres decisions que va prendre l’aleshores flamant nou director, va ser la de programar “Informe Semanal” més enllà de les onze de la nit, rellevant l’espai a una franja menys influent i amb menys espectadors. Aquesta va ser una de les primeres controvertides decisions del president de la Corporació, i sovint, els espais informatius de la casa han estat titllats per l’oposició política de poc rigorosos. Un dels exemples és el famós cas de la cobertura que van fer els informatius de la cadena sobre la multitudinària manifestació que es va celebrar a Barcelona en motiu de l’onze de setembre de l’any 2012. La cadena pública estatal no va desenvolupar la notícia fins el minut 20 de l’informatiu del vespre i va donar un tractament menor a la manifestació. Però aquest no ha estat l’únic cas d’un llarg reguitzell de casos. Sense anar més lluny, el passat 19 d’agost, TVE també va ser la diana de totes les crítiques com a conseqüència de la publicació d’una “piulada” al compte oficial de Twitter de la cadena on es recordava la mort del poeta Federico García Lorca obviant que havia estat assassinat. Ràpidament, l’ens públic va haver de rectificar i escriure una nova “piulada”. Tot plegat, ha provocat que la La1 perdi el lideratge com a informatiu estatal de referència i el director de RTVE, Leopoldo González-Echenique hagi acabat per destituir el director de la cadena, Ignacio Corrales, a principis del mes de juliol. Segons fonts properes, les lluites internes entre ambdós han estat el detonant d’aquesta destitució. Per la seva banda, Echenique ha escollit un “home de confiança” per dirigir la cadena. El nou director, José Ramón Díez, ja havia ocupat aquest càrrec durant un any i mig l’any 1998 durant el govern de José María Aznar. El comunicat que va fer públic RTVE quan es va saber la notícia va ser que amb aquest nomenament es busca “revitalitzar la cadena i fer-la més competitiva, mantenint les seves senyes d’identitat i el seu mandat de servei públic”.

“ENTRE TODOS”, “EL PUEBLO MÁS DIVERTIDO DE ESPAÑA” I “SÁBADO SENSACIONAL”

Però sembla que la vocació de servei públic s’hagi perdut de vista. El darrer any, TVE també s’ha vist criticada per la seva programació i pels seus controvertits programes. Si bé, n’hi ha que han funcionat positivament d’audiència, com és el cas del “talent” de cuina, “Masterchef”, n’hi ha hagut d’altres que no han tingut tanta acceptació. Un dels casos més criticats ha estat el del magazine vespertí “Entre todos”. Venut amb vocació de servei públic, l’espai ha estat, des de la seva estrena, blanc de les crítiques. Una de les més notòries va ser la de l’Associació Estatal de Directores i Gerents de Serveis Socials que va reclamar a la Fiscalia la seva intervenció per considerar que el programa feia servir a menors obrint una porta a la mendicitat infantil. Com a conseqüència, el nou director de la cadena, José Ramón Díez, ja ha anunciat que l’espai no tindrà nova temporada i que el substituirà per un altre espai intentant “no cometre els mateixos errors” que fins ara. Com reconeix un dels responsables d’I+D d’una productora catalana que prefereix restar en l’anonimat, “la programació de La1 no s’ha renovat en anys. No han apostat per formats innovadors i la imatge que transmet és antiga. Tot i que “Masterchef” és un gran producte i s’ha sabut adaptar a les necessitats de la cadena”. Una mostra de la poca innovació en formats la trobem aquest mateix estiu. En un intent de revitalitzar els vespres de dissabtes, TVE va emetre el deu d’agost passat una gala produïda per José Luis Moreno i presentada per Ana Obregón. L’espai, que va assolir un 9,7% de quota de pantalla i 150.000 espectadors de mitjana a Catalunya, va fer bullir les xarxes socials, sobretot en el moment en què Isabel Pantoja i el seu fill, Kiko Rivera van actuar-hi plegats. Molts espectadors es preguntaven si era correcte que una cadena pública pagués a la cantant i al seu fill amb els diners dels contribuents.

Però aquest no ha estat l’únic cas que ha estat motiu de comentaris a les xarxes socials. Una de les apostes de La1 per l’últim trimestre de la temporada televisiva que acabem de deixar, tampoc ha funcionat; “El pueblo más divertido de España” ha demostrat que el canal públic tampoc ha sabut oferir espais d’entreteniment adequats a una canviant novetat televisiva. Presentat per Mariló Montero i Millán Salcedo –la meitat del “vintage” duet còmic “Martes y Trece”-, n’és un altre exemple. La majoria d’espectadors amb perfils actius a les xarxes socials han reflectit sovint el seu malestar durant l’emissió del programa. Les dades d’audiència no menteixen: l’estrena de “El pueblo más divertido” va assolir a casa nostra un discret 6,3% de quota de pantalla i 172.000 espectadors de mitjana, abaixant aquestes dades fins el 4,7% i els 144.000 a la segona entrega. Amb aquests registres doncs, la cadena no ha pogut rendibilitzar la seva inversió. Fins i tot, el “Sindicato Independiente de Comunicación y Difusión (SI), de RTVE va criticar durament el programa després de la seva estrena. El sindicat de treballadors de la cadena va qualificar de “dolent de solemnitat i de “bodrio” televisiu” la primera entrega de l’espai. Produït per Cuarzo Producciones –productora d’Ana Rosa Quintana-, l’espai va tenir un pressupost de 3,5 milions d’euros i Montero va cobrar 13.000 euros per cada entrega. Poques setmanes després de la seva estrena, la direcció de l’ens públic el va retirar de la franja del prime time i el va situar més enllà de la del late night, lloc de la graella on s’han acabat d’emetre les darreres entregues de les 13 enregistrades. Com a conseqüència de tot plegat, Echenique va reconèixer al Congrés dels Diputats el passat mes de juny que el programa “no havia acomplert les expectatives”.

PÈRDUES DE MÉS DE 716 MILIONS D’EUROS I TANCAMENT DE “TELEDEPORTE”

El passat mes de juny, García-Echenique va comparèixer al Congrés dels Diputats per informar de la situació de l’ens públic. Actualment, RTVE té unes pèrdues acumulades de 716 milions d’euros tot i l’aportació de 130 milions que va rebre de la “Sociedad Estatal de Participaciones Industriales” (SEPI), el mateix mes de juny. Aquesta mesura, compresa al Pla d’Eficiència de l’ens iniciat el 2012, permetrà estalviar –segons la direcció de RTVE-, 32,3 milions d’euros aquest 2014 i 34,9 milions el 2015. Tot i això, l’ens públic ja ha anunciat que tancarà el canal Teledeporte i que “estudiarà la creació d’un canal streaming dedicat íntegrament a l’esport”. En definitiva, mals temps per a la televisió pública estatal, lluny de les grans audiències i allunyada també del seu eslògan: “la de todos”.

6,118FansM'agrada
1,044SeguidorsSeguir
15,582SeguidorsSeguir

Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca